Nukleus Muzeja grada Sarajeva od njegovog osnivanja činila je Historijska zbirka sastavljena od dvije kolekcije: kolekcija Austro-ugarski period i kolekcija Sarajevski atentat. Bilo je to vrijeme „realsocijalizma“, kada se sve objašnjavalo socijalnim revolucijama i klasnom borbom. Historijski događaji prikazivani su selektivno, nešto se prenaglašavalo, a nešto zatamnjivalo. Tako je i atentat na austro-ugarskog prijestolonasljednika, Franza Ferdinanda, i njegovu suprugu Sofiju, koji je organizirala i sprovela ultranacionalistička velikodržavna paravojna obavještajna organizacija „Crna ruka“, fabriciranjem i falsificiranjem činjenica, pripisan nepostojećoj, u dokumentaciji neregistriranoj, revolucionarnoj organizaciji „Mlada Bosna“ s lažnim narativom o idealističkoj revolucionarnoj jugoslovenskoj omladinskoj organizaciji. Kao rezultat takvog narativa, nakon što je Narodni odbor grada Sarajeva (tadašnja izvršna vlast u gradu) Muzeju dodijelio dio zgrade ispred koje je izvršen atentat, otvoren je Muzej Mlada Bosna i Gavrilo Princip (28. 06. 1953. godine).
Period austro-ugarske vlasti u Bosni i Hecegovini prikazivan je na socijalističko-dogmatski način u stilu sintagme „nismo imali ništa, a onda nam je mrski okupator uzeo sve“. Ovo možda najbolje ilustrira i činjenica da je, kad je 1954. godine Muzej postavio stalnu izložbu „Od prahistorije do XX vijeka“, period austro-ugarske vlasti u BiH jednostavno preskočen, dakle, nije ni prikazan, a autor postavke dobio je Šestoaprilsku nagradu Grada Sarajeva. Četrdeset godina nakon osnivanja Muzeja (1989.), formirana je Zbirka austro-ugarskog perioda i unutar nje kolekcija Sarajevskog atentata s pratećim zaostavštinama Nikole Trišića, Koste Mandića, Sime Simića i Vladimira Lebedeva, te legatima poznatih sarajevskih porodica: Despić, Skarić, Besarović, Škaljić i Jeftanović.
Zbirka sadrži i vladine pečate, vojne mape, stenograme sa sjednica Sabora, projekte određenih sarajevskih objekata, fotografije, znatan broj knjiga, časopisa na njemačkom i našem jeziku, a odnose se na Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu, odjevne predmete i oružje koji su pripadali austrijskim činovnicima. Zbirci pripada i „austrijska soba“ u stilu bidermajer, porculanski servisi za kafu i ručavanje iz „Konaka“, Karađozovo pozorište i dokumentacijski materijal o okupaciji, aneksiji, vojnim manevrima, posjeti carskog para Ferdinanda i Sofije Sarajevu, o suđenju atentatorima, izvršenju atentata itd. Zbirka broji ukupno oko 4000 predmeta.
Nakon agresije na Republiku Bosnu i Hercegovinu, Skupština Kantona Sarajevo je preuzela osnivačka prava nad Muzejom i donijela odluku o promjeni naziva Muzej Mlada Bosna i Gavrilo Princip u Muzej Sarajevo 1878‒1918. Tako je prvi put (2006.) postavljena integralna izložba koja obuhvata cijeli austro-ugarski period od okupacije do kraja Prvog svjetskog rata (1878‒1918. godine).
Kolekcija „Karađozovo pozorište“ preimenovana je u Kolekciju Hasiba Ramića (2008.), koji je posljednji izvođač ovog pozorišta sjenki i prvi mađioničar u Sarajevu i BiH. Njegovu zaostavštinu čini pozorište Karađoz i mađioničarski rekviziti.
Iz Zbirke austrougarskog perioda realizirano je više tematskih izložbi i predstava:
- izložba „Austro-ugarska arhitektura u Sarajevu“, Vijećnica grada Linza, 2007. godine;
- izložba „Pogled na Sarajevo kroz oči austrougarskog vojnika“, Vijećnica grada Linza, 2009. godine;
- izložba „130 godina od okupacije i 100 godina od Aneksije BiH“, maj 2008. godine;
- izložba „Sarajevo 1878‒1918“,u okviru manifestacije „Dani Sarajeva u Beču“, 2008. godine;
- izložba „Dr. Dorner“, maj 2012. godine;
- izložba „ Hasib Ramić – Karađoz i mađioničar“, januar 2013. godine;
- izložba „Fehim Ćurčić“, maj 2014. godine;
- izložba „Mehmed Spaho“, maj 2015. godine;
- predstava „Karađoz“ u Svrzinoj kući, 2017. godine;
- predstava „Karađoz“ u kući Hadžihalilovića, Novi Grad Sarajevo, 2017. godine;
- predstava „Karađoz“ u Muzeju Ras Novi Pazar, 2023. godine;
- predstava „Karađoz“ u Despića kući, 2024. godine;
- izložba „110 godina Sarajevskog atentata: Posjetioci o Muzeju“, 2024. godine.



